یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام؛

ضرورت قرارگیری بازطراحی کتابخانه مرکزی ایلام در مصوبات سفر استانی رئیس جمهور

حیدری

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام گفت: کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی استان است که به دلیل محدودیت امکانات، نمی‌توان برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتابخوانی را در آن برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با هدف معرفی برنامه های فرهنگی ترویجی و همچنین مشکلات موجود در کتابخانه های عمومی استان در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حضور یافت.

حیدری در گفتگو با خبرگزاری ایسنا بیان کرد: کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی استان است که به دلیل محدودیت امکانات، نمی‌توان برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتابخوانی را در آن برگزار کرد. این کتابخانه با توجه به ظرفیت محدود سالن مطالعه، برای خانم‌ها و آقایان، از صبح تا ساعت ۲۲، در سه شیفت کاری، به اعضا خدمت ارائه می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام در خصوص استانداردهای مدنظر این اداره‌کل برای کتابخانه مطلوب گفت: امروزه در کتابخانه‌های جدید و مدرن کشور، حدود ۶۰ نوع خدمت فرهنگی ارائه می‌شود ولی با فضای موجود این کتابخانه، امکان ارائه خدمات فرهنگی کم است. برای این منظور نیازمند اعتبار هستیم و امیدواریم با گنجاندن طرح بازطراحی کتابخانه مرکزی شهر ایلام در فهرست طرح‌های سفر رئیس جمهور به استان، بتوانیم این معضل را حل کنیم.

حیدری خدمات فرهنگی این اداره‌کل را در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع، با محتوای مناسب سبب جذب نوجوانان و جوانان و افزایش اعضای کتابخانه ‌ها می‌شود.

وی تعداد برنامه‌های فرهنگی-ترویجی اجرا شده توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال گذشته در سطح استان را ۱۴ هزار برنامه اعلام کرد.

سمیه حیدری اضافه کرد: با توجه به حضور مدام اعضای کتابخانه، این فضاها باید استاندارد باشد. تعمیر، نگهداری و نوسازی این ساختمان نیازمند اعتبار است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات نهاد کتابخانه‌ها از دو محل تأمین می‌شود؛ یکی از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و محل دیگر کمک دولت است. در خصوص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، متأسفانه شهرداری‌ها با وجود الزام قانونی، اقدامی برای واریز آن انجام نمی‌دهند. در استان از محل اعتبارات تملک دارایی‌ها از سوی استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، هر ساله حمایت‌هایی داشته‌ایم؛ با وجود تخصیص‌های استانی و رشد حمایت‌ها، مشکلات زیادی برای تعمیر و نگهداری و نوسازی ساختمان کتابخانه‌های استان داریم.

حیدری گفت: هم اکنون ۵۷ باب کتابخانه عمومی با ۶۷۹ هزار نسخه کتاب در استان مشغول ارائه خدمت به مردم است. با وجود مشکلات اعتباری، به‌طور میانگین، در هر سال دو باب کتابخانه جدید افتتاح کرده‌ایم.

سمیه حیدری با بیان اینکه «پشت قلعه» آبدانان در استان ایلام به عنوان روستای دوستدار کتاب در سطح کشور معرفی شده است، اظهار کرد: این روستا، به واسطه خدمات شایان کتابدار کتابخانه در امانت دادن کتاب به مردم به خصوص کودکان و نوجوانان عشایرنشین، توانست در جمع ۱۳ روستای دوستدار کتاب کشور قرار گیرد.

وی افزود: کتابدار کتابخانه «پشت قلعه» این شهرستان برای ترغیب کودکان و نوجوانان به فرهنگ کتابخوانی و قصه‌گویی، در میان کوه‌ها و سیاه‌چادرها فعالیت‌های شاخص و ارزشمندی انجام داده است. علاقمندی نوجوانان روستا و حتی ساکنان مناطق عشایری به کتاب، قابل تحسین است. این روستا در دهستان «جابر انصار» به فاصله ۵ کیلومتری شهر آبدانان در ناحیه جنوبی رودخانه «دویرج» قرار دارد که طبیعتی بسیار زیبا و مکان‌های تاریخی باستانی اطراف آن را فرا گرفته است، علاقمندی کودکان و نوجوانان در این روستا به کتاب بیش از مناطق مشابه بوده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 8 =